Røde-Khmersoldat blev børneven og bibelskoleelev



Bånhyrn er børnenes ven! Han har selv 7 børn i alderen 20 til 4 år, og er for øjeblikket elev på Phnom Penh Bible School, hvor han tager den etårige ledertræningslinje. Han har været kristen i mere end 15 år og har haft flere tillidshverv. Han er nu en aktiv leder i sin menighed, og det har medført, at han har følt behov for et solidere grundlag. Bibelskoleopholdet betaler han selv det meste af. Resten betales af hans menighed. Han er en alvorlig kristen, som godt kan se lidt barsk ud, men når børn kommer hen til ham, kommer der et af hans sjældne smil frem.

Bånhyrn har nemlig et særligt tag på børn, og de kommer tillidsfuldt til ham. Han har lært sig at trylle for på den måde at kunne præsentere evangeliet for dem, og når han tager 3 snore frem i sine kraftige hænder og gennem sit trylleri med dem illustrerer, at stor og lille synd er lige alvorlig i Guds øjne - at alle ville gå fortabt uden Jesus, og at vi kun får vor retfærdighed gennem ham - er det ikke letkøbt lommefilosofi, han præsenterer, men det han selv bygger sit liv på!

Bånhyrn kan nemlig ikke se på sine egne hænder uden at føle anger. Som ung var han soldat og befalingsmand i De røde Khmerer, som jo var ansvarlige for folkemordene i Cambodja, og det, hans hænder har gjort mod børn og voksne, kan med god ret karakterisere ham som massemorder. Det var ved at se på sine hænder og blive mindet om igen og igen, hvad de havde gjort, at Bånhyrn blev kristen. Og nu prøver han på gennem sit liv at tjene Jesus, der har taget ham til sig og givet ham tilgivelse. Bånhyrn er med i den lille gruppe af bibelskoleelever, som jeg har et særligt ansvar for. Gruppen og jeg er netop vendt tilbage fra en 5-dages evangelisationstur i Prey Veng-provinsen i Østcambodja. Det har været en stor oplevelse at møde de kristne i denne provins og se arbejdet der. Vi besøgte en lille gruppe på 4 menigheder, som er kirkeligt uafhængige, men konfessionelt står den anglikanske kirke nærmest. En hovedkirke i Prey Veng by, og 3 landsbymenigheder med i alt ca. 100 voksne kristne og rigtig mange børn. Vi hjalp dem med evangelisering, undervisning, prædiken, sang og leg med børnene. Dejligt at møde levende kristne menigheder og se de muligheder, der er her i Cambodja. Det er en god øvelse for eleverne at komme ud, og de har godt af at møde andre kristne og få brugt de ting i praksis, de arbejder med på bibelskolen. De små menigheder får ikke meget anden hjælp til åndelig opbyggelse, end det besøg af denne slags kan give. De tilhører ikke et veletableret kirkeligt netværk, og må derfor til daglig klare sig med, hvad de selv kan stave sig til ud af Bibelen. Der er ingen anden hjælp at få. Derfor er det vigtigt, at bibelskolen både giver praktisk hjælp som i dette tilfælde, hvor vi kommer ud og besøger de små menigheder, men også lægger vægt på korte og lange kurser for at uddanne ledere, der kan udlægge Guds ord - sådan som Bånhyrn er ved at lære.

Og så kan jeg ikke lade være med at nævne, at en af Bånhyrns bedste venner på bibelskolen er Vannah, som også er en moden kristen med familie. Vannah går på den 3-årige linje. Han studerer, fordi han har planer om at fungere som ulønnet evangelist i sin menighed, men ellers ernære sig ved landbrug, som har elsker og virkelig har flair for. At se Vannah og Bånhyrn sammen er også et bevis på evangeliets magt. På tilgivelsens virkelighed! Vannahs far og flere fra hans familie blev nemlig ofre for De røde Khmerers grusomheder.

Igen og igen ser vi, at i Cambodja er evangeliet aldrig letkøbt! Det er en dyrebar virkelighed, som laver ændringer i menneskers liv. Det gør indtryk og er et stærkt vidnesbyrd at se Vannah og Bånhyrn sammen fortælle evangeliet til en flok lyttende børn.

Axel Rye Clausen

(Se billeder til artiklen under billedsiden "Dugfriske billeder").

Klik her for at komme tilbage til nyhedsoversigten eller her for at komme tilbage til forsiden